Az influencerek, azaz véleményvezérek témája folyamatosan borzolja a kedélyeket. Nemcsak a marketingesek, hanem mindenki más körében is folyamatos kérdéseket vet fel ennek az értékesítési formának a létjogosultsága. Kicsit szeretném most körbejárni ezt a témát, azokat is megszólítva, akiket érdekel ez a terület, akár hivatásként.
1. Valóban munka influencernek lenni?
A „nép” ezzel kapásból hevesen vitatkozik, hiszen napi 10 Instagram storyt meg 4-5 posztot a különböző social media felületekre előállítani, szelfiket feltölteni, sokak számára nem egyenlő a munkavégzéssel. Pedig egy igazán felfutott influencernek nincs egyszerű dolga: akár 0-24-ig rendelkezésre kell állnia, és mindig, mindenből a legtökéletesebbet kihozni. Akár abból is, amiben egyáltalán nem hisz…
2. Tehát erről szól az influencerség: pénzért mindent?
Az igazán profik elég komolyan megválogatják, milyen brandekkel szerződnek le, sőt, kifejezetten olyanokat választanak, akiknek a termékei/szolgáltatásai illenek ahhoz, amit ők képviselnek. Azonban, akik még ennek az útnak viszonylag az elején vannak, vagy kevésbé erősek az elveik, elfogadnak bármit kérdés nélkül, hiszen „kell a pénz”, és „kell a referencia”. Például így jöhet szembe cukros üdítőt reklámozó poszt egy életmódjára elvileg lelkesen odafigyelő influencernél.
3. Mindenki influencer akar lenni: hogy jutottunk idáig?
Érdemes számításba venni azt, mennyire átalakultak mára a karrierlehetőségek az okostelefonok előtti időszakhoz képest. Az a tény, hogy egy kütyün keresztül gyakorlatilag a teljes világ ott van a kezünkben, gyorsabbá tette az elérések lehetőségét, látszólag könnyű hírnévre is szert tenni. Míg korábban mindenfajta siker valamilyen pozitív szakmai elbíráláson is múlt, ma már azonnal a „nép” elé lehet állni – és azonnal a fogyasztó hoz döntést, bármilyen előzetes szűrés nélkül. A mai tizen-huszonévesek ezekre a trendekre elképesztően fogékonyak, hiszen szinte beleszülettek, és kis kreativitással (meg némi technikai háttérrel), minden adott nekik ahhoz, hogy a klasszikus munkavállalói státuszt egy életen át elkerülhessék.
Ma már szakmát és karriert jelent bloggernek, vloggernek/youtubernek, Instagram-modellnek lenni, sőt, nemcsak megélhetést biztosítanak ezek a tevékenységek, hanem gyakorlatilag egy pénzlavinát is.
Aki valamennyire sikeres a saját területén és célcsoportja előtt, véleményformáló közszereplővé válik. Sok ember akad, aki pontosan olyanná akar válni, mint akiért rajong, és erre most adott a lehetőség! Amíg régen a divatlapok gyilkolták az emberek egyéniségét, mára ez a social medián keresztül történik. És azok, akik kevésbé karakteres személyiséggel rendelkeznek, akkor érzik magukat valakinek, ha megfelelnek a trendeknek.
Amennyiben nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, íme, egy példa: XY 18 éves youtuber lány a videócsatornája legújabb „epizódjában” egy bizonyos márkájú pink szájfényt használt a sminkeléshez, a követői közül ezután azonos terméket akartak vásárolni, és kommentekben kérdezték, hol tudnák ők is beszerezni, és mennyibe kerül. Az influencereknek egy sima hirdetéssel szemben komoly előnye az interaktivitás: a követők kommentelhetnek, kérdezhetnek, ezzel pedig egy további reklámértékkel bíró párbeszéd is elindulhat.
Az, hogy a brandek ebben lehetőséget láttak, teljesen logikus lépés volt. Először nyilván azért, mert így sok pénz volt megspórolható a marketingköltségeken: elküldtek egy csomag terméket ajándékba, és ezért cserébe csak egy posztot vagy videós megjelenítést kértek. A termékeken kívül egy fillérbe sem került nekik hirdetni, mégis, akár több százezer emberhez juthattak el. Közben persze, ahogy ez a folyamat gyűrűzött, az influencerek gyorsan rájöttek, hogy érdemes pénzt is kérniük a termékeken kívül, mert a brandeknek még így is megéri majd az ő „reklámjuk.” És minél több embert ér el valaki, azaz minél nagyobb követőtáborral rendelkezik, annál nagyobb bevételre tud szert tenni.
Itt is igaz tehát a mondás, hogy pénzt csak pénzből lehet teremteni – vagy esetükben, sikert sikerből.
4. A gond mindebben ott van, hogy…
Az, aki egy sikeres csatornát felépített a social media bármely platformján, valamilyen téma köré építve, kijelenthetjük, hogy végül is ért valamihez. Az influencer marketing virágázásának negyedik évébe érve azonban, ma már mindenki más is, aki valamekkora követőtáborra szert tett, úgy gondolja, innentől akkor elkezdhet a „posztolgatásból” élni. Tulajdonképpen mögöttes tartalom nélkül. A sikeres influencerek ismertetőjegye, hogy „kilógnak”, és követés helyett inkább diktálják a divatot – ezzel szemben, a lelkes amatőr törekvők inkább az előbbi tábort erősítik. Fontos különbség!
Alapvetően nagyon káros elgondolás az, hogy nulla tudás vagy teljesítmény nélkül akarjon bárki is karriert építeni. Azok, akik az influencereket akarják „lemásolni”, egy csillogó, tökéletes életet látnak, ami mögött azonban vannak minimum korábbi teljesítmények. (Persze olyanok is akadnak, akik nem önerőből értek el erre a szintre, hanem hírességek barátai, barátnői, szerelmei, és egy kicsit tágasabbra nyitották a magánéletükbe betekintést engedő ajtót. Ezzel pedig követőkre és másolókra tettek szert.)
Emellett kimondhatjuk, hogy itthon már telített az influencer piac, minden, ami „ezután” következik, komoly hígulást eredményez – többek között az influencerség hiteltelenné válását, és ezzel a lufi kipukkadását.
5. Tényleg nem kell mindenkinek influencer karrier!
A már említett technikai változások és a trendek folyamatos fejlődése arra enged következtetni – józan logikával élve -, hogy rövidesen jönnek majd újabb hullámok a marketingben, és újabb szakmák „nőnek majd ki” ebből a folyamatból. Azok, akik az influencerségben igazán sikeresek, és nem mellesleg, jól végzik a munkájukat, hivatásként tekintenek erre, nem pedig kapaszkodni akarnak bele. És, ami a legfontosabb: önazonosak. Sokkal kedvezőbb az, ha valaki nem a trendek, hanem elhivatottság alapján választ hivatást. Ami persze lehet trendi, de sokkal fontosabb, hogy lelkileg és intellektuálisan kielégítő legyen. Ehhez azonban nélkülözhetetlen a kellő mértékű önismeret, az életút folyamatos értékelése, és ha kell, az életvezetés újragondolása, akár szakember segítségével.
6. Ahol az influencer-lufi kipukkad
Marketing szempontból még mindig tartja magát a trend, sőt, egyre nagyobbra fújódik. Ennek sajnos az igényesség is kárát látja, a minőségi tartalmak helyett sima „tukmálós” posztokat eredményez. Ráadásul, útközben a klasszikus értelemben vett celebek is bekerültek a képbe, akiknél vitatható, értenek-e igazán valamihez. A termékgyártók ezzel egyébként nagyot koppanhatnak, ha minőségi tartalomgyártás helyett odaadják pár hírnévre szert tett személynek a terméket ajándékba, némi gázsival, ezzel kiengedve saját kezükből a megismertetés lehetőségét. Ezzel gyakorlatilag átengedik az üzenetközvetítést: onnantól kezdve, hogy nem saját, hanem influencer kampányt épít fel egy brand, a véleményvezér arcához kötik majd az emberek a termékeiket, ami erősen visszaüthet idővel.
Lezárkásként pedig jöjjön a legfontosabb rész: mivel szerencsére egyre inkább növekszik a tudatos vásárlók száma, egyre többen vannak a felhalmozás ellen, így sok termék válik idővel, jóval nehezebben eladhatóvá. A tudatos vásárlás térhódításával a tudatos értékesítés is elkezd szerephez jutni, ami azonban feltételezi, hogy a szimplán csak fogyasztásra sarkalló influencerek kora lezárul, és a véleményvezérség szerepkörei átalakulnak majd.