Bár egy jó vezető kulcsfontosságú a csapat sikeréhez, előfordulhat, hogy nem minden vezető képes hatékonyan kezelni a csapat igényeit és problémáit. Ha a csapat vagy egy csapattag próbál jelezni a vezető felé, de a vezető válaszai csak mellébeszélés vagy teljes figyelmen kívül hagyás formájában érkeznek, az igen frusztráló helyzetet teremt. Ilyenkor fontos, hogy a csapat okosan és felelősségteljesen kezelje a problémát.

A csapat segítségére lehetnek a következők:
1. Kommunikációs csatornák tisztázása: A legelső lépés, hogy próbáljuk újra és egyértelműen kommunikálni a problémát. Lehet, hogy a vezető nem teljesen érti, hogy mi a valódi gond, vagy hogyan hat a helyzet a csapatra. Ha úgy érzitek, hogy a vezető nem reagál, próbáljátok más formában, például írásban, összefoglalni a problémát. Írjatok egy világos, őszinte e-mailt vagy üzenetet, amelyben konkrét problémákat és lehetséges megoldásokat javasoltok. Az írásos formátum segíthet abban, hogy a problémát komolyan vegyék, és ne lehessen azt figyelmen kívül hagyni.
2. Bizalom és empátia kialakítása: Ha a vezető mellébeszél vagy elhárítja a problémát, próbáljátok meg megérteni a helyzetét. Lehet, hogy a vezető túlterhelt vagy bizonytalan a döntéseiben. Ebben az esetben próbáljatok empatikusan hozzáállni: kezdjetek el nyíltan beszélni arról, hogyan érzitek magatokat a helyzetben. Mondjátok el, hogy a problémák hogyan befolyásolják a munkátokat, a csapat dinamikáját és a teljesítményt. Ez segíthet abban, hogy a vezető ne érezze támadásnak a helyzetet, hanem inkább konstruktív visszajelzésnek.
3. Képviselet- a csapat ereje: Ha a problémák több tagot is érintenek, akkor lehet érdemes közösen lépni. Ha egy-egy csapattag egyedül próbálja jelezni a problémát, könnyen előfordulhat, hogy a vezető figyelmen kívül hagyja a visszajelzést. Ha viszont a csapat többi tagja is ugyanezeket a problémákat tapasztalja, akkor közös kérést, javaslatot érdemes benyújtani. Az egyesült csapat hangja erősebb, és a vezető számára is világosabb lehet, hogy nem egyetlen emberről van szó, hanem egy szélesebb körű problémáról.
4. A harmadik fél bevonása: Amennyiben a vezető nem reagál, vagy nem hajlandó változtatni, akkor a következő lépés lehet egy HR-es vagy más felső vezető bevonása. Ezt azonban érdemes alaposan mérlegelni, mivel az ilyen lépés komoly következményekkel járhat. Ha úgy érzitek, hogy a probléma elérte azt a szintet, hogy nem lehet helyben kezelni, akkor lehetőség van arra, hogy hivatalos csatornákon keresztül jelezzétek a problémát. Mielőtt ezt megtennétek, próbáljátok meg biztosítani, hogy a probléma tisztán és szakmailag van felvázolva, így elkerülhető lesz a félreértés.
5. Megoldási javaslatok és konstruktív hozzáállás: Ha úgy döntötök, hogy a vezetőt próbáljátok meg segíteni abban, hogy lássa a problémát, akkor ne csak a panaszokat soroljátok fel. Érdemes konstruktív javaslatokat tenni arra, hogy hogyan lehetne javítani a helyzeten. A probléma nem csak arról szólhat, hogy mi nem működik jól, hanem arról is, hogy mi lenne a lehetséges megoldás. Az ilyen típusú hozzáállás segíthet abban, hogy a vezető ne érezze úgy, hogy támadás érte, hanem inkább egy együttműködő javaslatként fogja fel a problémát.
6. Az egyéni felelősségvállalás: Ha semmi nem változik, akkor egyes csapattagoknak el kell gondolkodniuk, hogyan viszonyulnak a helyzethez. Fontos, hogy mindenki mérlegelje, hogy személyesen mit tehet a változtatás érdekében. Lehet, hogy egyesek elhagyják a csapatot, mások más módon keresnek megoldást, vagy talán új feladatkörben próbálnak érvényesülni. Egy rossz vezető mellett nehéz lehet fenntartani a motivációt, de mindenkinek meg kell hoznia azt a döntést, hogy hogyan kívánja kezelni a helyzetet.

Összefoglalva amikor a vezető csak ‘ül a fán és néz’ , azaz nem reagál a csapat jelzéseire, az frusztrációhoz, demotivációhoz és akár elvándorláshoz is vezethet. Az aktív támogatás és beavatkozás elengedhetetlen a csapat sikeréhez és elkötelezettségéhez. Az első lépés mindig a világos és őszinte kommunikáció, akár írásban is. Ha ez nem vezet eredményre, próbáljatok közösen lépni, és ha szükséges, vonjatok be szakembert is. A konstruktív javaslatok és az empatikus hozzáállás segíthet abban, hogy a vezető megértse a helyzet súlyosságát. Végső soron minden csapattagnak mérlegelnie kell, hogy hogyan kívánja kezelni a helyzetet, és mit tehet a saját és a csapat sikeréért.
Ha nem megy egyedül…
Fordulj szakemberhez kérdéseiddel, bizonytalanságaiddal! Szervezeti kérdésekben, mediálásban, személyes fejlődésed elősegítésében szeretettel várlak, hogy beszélgessünk!